Profiel

Wijzig je omslagfoto
Wijzig je omslagfoto
Coen Bastiaansen
De Gastronoom Delicatessen & Gezondheidswinkel
Account Status: Goedgekeurd

THE ‘WHY’ VAN COEN BASTIAANSEN

VR 27 MEI 2016

Coen Bastiaansen is met zijn delicatessen- en gezondheidswinkel Gastronoom telkens de grote supermarkten een stap voor. Eerst met Montignac. Toen glutenvrije producten. Rawfood. Paleo. Maar zijn droom gaat verder: een nieuw, uitgebreid winkelconcept. Waar je geholpen wordt door gespecialiseerde therapeuten en de producten meteen kunt aanschaffen.

Gastronoom is een familiebedrijf. Coens vader was melkboer, zijn moeder had een winkel. Dat was in 1960. In het centrum van Breda vertrok een reformwinkel, waarna de familie Bastiaansen in het assortiment ook Dr. Vogel gingen aanbieden. “We waren een delicatessenwinkel, met noten, buitenlandse kazen en reformvoeding. Dat was geen vreemde combinatie, want reformvoeding was bijzonder, net als de blikjes zalm en tonijn die mijn ouders verkochten.”

In 1993 nam Coen de zaak over. “We investeerden flink in Montignac. Dit dieet kwam toen net op. Uiteindelijk werden we de grootste leverancier van Montignac-producten van Nederland.” De zaak werd uitgebreid: er kwam een winkeloppervlakte van driehonderdtachtig vierkante meter, met een grote kelder.

Zoals het gaat met trends: ook de populariteit van dit calorierijke dieet nam af. “Ik dacht: we moeten iets vinden waarmee je je opnieuw goed kunt profileren met een heel groot aanbod. En het moet ook om producten gaan, die niet zo snel door de supermarkten te kopiëren zijn.” Dat een kleine groep mensen zijn producten afneemt, ziet hij als een groot voordeel. Daar kan hij groeien.

Coen kwam in contact met de glutenvrije vereniging. Op een beurs zag hij hoe mensen grote boodschappentassen vulden met glutenvrij producten. “De mensen waren zo blij! Konden ze voor het eerst in jaren bijvoorbeeld een kroket eten!” In overleg met de vereniging ruimde hij een paar meter van de winkel in met glutenvrije producten. Ook werden informatieavonden georganiseerd. Na de glutenvrije producten, groeide de belangstelling voor rawfood. En het Paleo-dieet. “Daar hebben we nu ook een paar meter van staan, met zadenmixen voor brood. En steeds meer mensen worden vegetariër. Dus hebben wij vegetarische “kazen”.”

Coen vertelt dat hij niet anders is gewend dan telkens te vernieuwen, wanneer supermarkten weer op een trend zijn gesprongen. Maar toch wil hij zijn klanten uiteindelijk meer bieden. “Over 5 jaar kan ik me voorstellen dat je hier een soort therapeutisch centrum hebt. Dat je bijvoorbeeld met behulp van irisscopie een diagnose kun stellen en ook meteen de specifieke producten in de winkel kunt kopen.” Je kennis op een andere manier inzetten, zegt hij.

Dat hij sinds kort Manifesto heeft ingeschakeld, is dan ook niet verwonderlijk. De boekhouder, die zijn vader ooit ontmoette op zijn melkroute, is inmiddels 68 jaar. “Ik zoek geen kantoor dat alleen maar facturen stuurt. Een kantoor dat bij elke plan zegt: ‘Ja, dat kan best’, zonder met je mee te denken. Ik zoek mensen om me heen die om mij geven, die iets met mij hebben. Ik wil dat ze echt betrokken zijn. Want zo sta ik ook tegenover mijn eigen zaak.”

Foto: Zan van Alderwegen

CoenBastiaansen

Het verhaal van...

Er is altijd een keuze!