Wie zijn de ondernemers die zich aansluiten bij Manifesto? Wat drijft hen?

Wie zijn de ondernemers die zich bij Manifesto aansluiten? Deze keer: familiebedrijf Abma’s. Een interview met Walter en Cesar Abma over kwaliteit, smaak en toekomstplannen.

Abma’s
Walter en Cesar, vader en zoon, vormen samen het bedrijf: Abma’s. Een familiebedrijf dat geïmporteerde olijfolie en azijn aromatiseert met zelf geteelde kruiden zoals basilicum, oregano, rozemarijn of tijm.

Maar dat is niet alles. Ook maken ze producten met verse tomaat, vaak van tomaat overschotten. En mosterd met hun eigen op smaak gebrachte azijn. Het is duidelijk dat het bij Abma’s gaat om kwaliteit en smaak. Abma’s maakt haar producten met traceerbare, zoveel mogelijk lokale ingrediënten en zonder hulpstoffen. Cesar noemt basilicum olijfolie als een goed voorbeeld daarvan. “Een groot bedrijf gebruikt voor de smaak van basilicum aroma of gedroogde kruiden. Dit is makkelijker en gaat sneller. Wij telen de basilicum zelf, wat op zichzelf al veel werk is. Na het oogsten mengen we de kruiden met de olie en na twee weken zeven we de kruiden eruit. Het resultaat is een gearomatiseerde olijfolie van kwaliteit en vol van smaak.”

Werkverdeling
In het bedrijf houdt Walter zich vooral bezig met de verkoop, het product en de kruiden. Cesar doet de administratie, marketing, financiën en vult de flessen. Het gezamenlijke werk zit vooral in het ‘doe-werk’: oogsten van de kruiden, aromatiseren van de olie en afvullen van de flessen.
Zelf ervaren ze niet veel verschil in het werken als vader en zoon in een familiebedrijf. Als ze dan toch wat zouden moeten noemen, is dat het minder zakelijk is.
Administratie en belastingen zijn geen zaken waar hun hart sneller van gaat kloppen. Hiervoor gaan ze nu met Manifesto samenwerken. “We willen een verbeterslag in de administratie maken. Dat kan met het scorebord, waarop we de actuele cijfers van het bedrijf kunnen zien. Ook de coachende rol van Manifesto vinden we belangrijk. Daarom hebben we voor hen gekozen.” Cesar noemt dat ze direct al profijt hadden van hun samenwerking: “Over beslissingen denken we beter na, langer en met meer mensen. Zo zijn we volop bezig met nieuwe toekomstplannen. Bij de uitwerking van deze plannen kunnen we Manifesto betrekken, dat helpt en is fijn.“

Veranderen van koers
“Dat is nog wel een struggle: hoe gaan we het doen? En gaan alle investeringen die we willen doen, zich terugbetalen? Wat we voor ogen hebben kost veel geld.”
Bij de nieuwe plannen nemen ze verschillende aspecten van hun onderneming onder de loep: de producten, de locaties, de samenwerkingen. Zo werken de Abma’s voor hun tomatenproducten al jaren nauw samen met Kwekerij Osdorp in Amsterdam en ze hebben er ook hun kruidentuin van 7000 vierkante meter. “We willen kijken hoe we deze samenwerking kunnen versterken.”
In de manier waarop vader en zoon naar de toekomst kijken, is er een verschil. Waar Cesar de grootse plannen vooral positief ziet, is er bij Walter ook onzekerheid, zorgen die met name gaan over de grote investeringen die de plannen met zich meebrengen. Het vertrouwen in Cesar en zijn visie, maakt dat Walter achter de plannen staat en ermee aan de slag wil gaan. “Cesar heeft de toekomst, daarin volg ik hem.”
Hun grootste droom? “Een ontmoetingsplek creëren, waar mensen kunnen worden ontvangen en wij al onze producten kunnen laten zien en proeven.”